Sussie´s Saga -

MaryKay - i allmänhet

Skriver ett litet inlägg som förklarar marykays koncept, för dom som är nyfikna :)
Kan gå in djupare på vissa delar om folk vill det :)



Historik:
MayKay grundades i USA, av en kvinna vid namnet Mary kay Ash år 1963. Vad jag vet hade hon jobbat vid ett företag ganska länge, och satt sig ned för å skriva ned vad hon lärt sig, och vad man kunde förbättra. När hon gick över hennes resultat såg hon en strålande affärs ide. Så hon satsade sina sparpengar och grundade MaryKay.
Det har funnits i usa alltså, sedan 1963 och Sedan 1992 arbetar fler än 19 000 kvinnor i Norden. (Tacka mitt minne och google :P)

Produkter:
MK har ett brett sortiment, allt från hudvård, SPA, Acneprodukter och smink. Grundidén är att det ska vara åldersförebyggande, skyddande och stärkande. Ingenting av det man tar på sig ska skada huden, utan hjälpa den.
Det man satsar mest på som nykomling är Hudvården, mer specifikt ansiktet.
Vi jobbar med "mirakel set" som det kallas, med tvätt och fukt, samt en dagkräm med spf 15, och en nattkräm som stärker hudens kollagen, och även skyddande foundation.
Sortimentet är otroligt stort så jag lämnar det såhär :) Kan säkert skriva ett inlägg om mirkalestet mer ingående sen.

Koncept:
MaryKay ville att kvinnor skulle få chansen att prova produkterna innan man köper dom, och det är därför man inte ser MK hos tex Åhlens, kicks mm. Och det kommer man aldrig kunna göra. MK ville att man skulle ha en personlig kontakt med sina kunder, någon man kunde höra av sig till när man har funderingar, få hjälp efter sin hudtyp. I våran utbildning lär vi oss att skräddarsy olika paket till olika hudtyper. Även olika problem som acne, samt andra hudsjukdomar. Man lär sig att jobba för att hjälpa, inte jobba för att sälja.
Man ringer runt till vänner, frågor om någon vill vara värdinna å bjuda in 3-5 andra personer (och gör man det får man en gratisprodukt) det kallas för att ha en klass (4-6 personer). Man kan även ha "Facial" med 1-2 personer.

Sen så klart sminkklasser, spa mm..

Företagsidén:
Ska försöka förklara det så enkelt som jag kan.
Tar upp dom största stegen, den finns flera mindre bemärkelser, men som mer är i form av gåvor och att man kommer med i en speciell tidning mm..

När jag skriver om bonus på vad dom andra säljer så är det inget man tar ifrån sina vänninor, utan det är huvudkontoret om betalar ut.

Steg 1 Man börjar som fristående hudvårdskonsult (alltså det ja har gjort nu), för att bli sådan måste man köpa "starter kit" som innehåller hudvårdsprodukterna, hudvårdsanalyskort, dvd med lite info, broshyrer mm för ungefär 1300 tror jag.

Steg 2 på stegen kallas "red jacket", vilket innebär att man har värvat 3 st vänninor till jobbet (alltså att dom köpt starter kit), detta innebär att man börjar få en liten bonus ifrån huvudkontoret, beroende på hur bra dina vänninor jobbar.

Steg 3 kallas "DIQ" som står för Director in Qualafication, denna kliver man i när man har 8 st vänninor värvade, och under en 3 månaders period ska man öka sina 8 medlemmar till 29 medlemmar. plus att bonusen höjs. Lyckas man med detta går man på steg 4

Steg 4, "sales director". Man har nu sitt eget team och är utbildningsansvarig, vilket betyder att man håller i måndagsutbildningarna vi har varje vecka, för sitt eget team då. Man får även en betydligt större summa bonus för att man håller i utbildningarna, plus större bonus på vad alla säljer.

Steg 5 "national sales director", jag har inte papprerna framför mig, men jag tror att man ska ha lyckats fått 13st personer i sitt team till att bli "sales director". Vi har 3 st Nationals i norden.

Bonusar det finns lite olika bonussystem, tex en sales director kan kvalicifera sig för att få en rosa volvo, och en national kan kvalificera sig för att få en rosa mercedes, sen är det mycket diamanter mm.


Det är så iden funkar, och det är nog här många får "sekt" känslan, eller pyramid känslan. Jag vet inte riktigt vad man ska kalla det, men jag tycker konceptet är bra, för dom som vill skapa sig en karriär. Är man framåt och känner sig hemma med ett säljjobb ska man absolut satsa.

Andan inom marykay ska vara "go give". Att man delar med sig av jobbet, behandlar andra som man själv vill bli behandlad. Man får inte sno varanndras kunder mm.. Det ska inte vara en tävling utan man ska jobba ihop gemensamt. Och med denna affärsplan så blir det ju så. En Sales director vill ju se sitt team att lyckas, för att själv lyckas, och måste därför jobba med alla personer, peppa och utbilda, finnas till hands när det går svårt och gratulera en när det går bra.

Och man behöver aldrig gå vidare ifrån steg 1. Och det har inte jag några planer på ännu. Finns ingen regel som säger att om du inte värvar någon blir du utkickad, utan man väljer själv vad man vill. 

Hon som värvade mig kommer förmodligen att gå in i DIQ om någon månad, vilket kommer bli jättekul. För det är en duktig driven tjej, och jag har känt henne sen jag sprang omkring i blöjja. ^^




Hoppas ni fick en liten bättre överblick om MK. Har ni önskemål om inlägg så hojta bara till så ska jag fixa ihop något :)


Kommentarer
Postat av: Christine

Fast vi värvar aldrig.. Vi erbjuder möjligheten.

2010-04-13 @ 08:45:52
URL: http://echristineb.blogg.se/
Postat av: Suss

christine: ja visste bara inte hur ja skulle formulera mig ^^

2010-04-13 @ 22:14:25
URL: http://sussiessaga.blogg.se/
Postat av: Emma P

Intressant läsning! Låter som en kul grej. Och visst är det Mary kay den gulliga mamman säljer i Edward Scissorhand?

2010-04-14 @ 00:32:27
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: Suss

EmmaP: Ja jag har besämt för mig det ^^ Marykay är ju så otroligt stort i usa. Och idag fick ja reda på att det är det mest sålda i sverige/år, volym mässigt å så.. tyckte ja var rätt coolt :D

2010-04-14 @ 01:02:54
URL: http://sussiessaga.blogg.se/



Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


URL/Bloggadress


Kommentar


Trackback

RSS 2.0