Sussie´s Saga -

Våga vägra osminkat...

Eller?
Efter att ha läst denna artikel i Aftonbladet och tillhörande kommentarer, blir jag en aning upprörd. Att kalla smink spackel är både en förolämpning och ett hån mot det som jag betraktar som ett av mina största intressen, och mot kvinnor i största allmänhet. Den kattlådemedia Aftonbladet tjänar pengar på byter vind, segel och kappor var dag, ena dagen ska kvinnor kopiera Blake Livelys naturliga skönhet, andra dagen är sotade ögon, eyeliner eller röda läppar det coolaste sen Tupperware. Förvåningen är inte total när det rapporteras om ökad mobbing, fler självmord, ätstörningar, dysmorfofobi, flickors och kvinnors självkänsla har sjunkit djupare än självaste Titanic. Att kändisar ställer upp på osminkade och oretuscherade bilder är ett intressant fenomen, och kan förmedla att de inte är så "perfekta" som tidningsomslagen visar. Men problemet ligger inte i mängden smink, utan i samhällets syn och krav på kvinnor och på skönhetsidealen som florerar. Självklart är inte det Aftonbladets fel, de speglar bara de samhälle vi har skapat och fortsätter att skapa. Jag tycker att vi bloggare, sminkbloggare och alla andra har ett ansvar för vad vi förmedlar till varandra och oss själva, vilket jag tycker att de flesta av de bloggar jag läser gör med bravur.
Smink och hudvård är inte medel för att förändra och förbättra sitt inre, dessa två medel möjliggör att experimentera med sin yta och ska inte förväxlas med en väg till självkänsla, självförtroende och social framgång. Jag blir nästan förbluffad över jag upplever exempelvis Jambalaja i kommentarerna, hon tar osminkat som vägen till det sanna och ärliga. Är jag och flera andra då lögnare för att rouge i olika färger är blodigt allvar, eller för att det är himla stiligt med sotade ögon och röda läppar? Om detta gör mig till en del av "plastfolket" så är jag en stolt medlem.
Smink har olika betydelse beroende på vem du frågar, frågar du mig tycker jag att det är bland det roligaste jag vet och ett sätt för mig att få uttrycka mig konstnärligt och en hobby, frågar du min vän L är det så oviktigt det kan bli, frågar du dig själv så kanske det är ett tvång varje morgon för att känna att du kan ta ett kliv utanför dörren, eller bara något som får dig att känna dig fräschare och piggare. Det är just tvånget jag vill komma åt, och poängen med att tala om hur andra ska göra och hur de ska leva sitt liv. Jag önskar att vi levde i en värld där alla kunde gå precis hur sminkade eller osminkade de vill, utan pekpinnar, floskler eller skitsnack. Vill jag leva mitt liv i en turkos ögonskugga så är det fantastiskt, räcker det med mascara är det precis lika underbart. Om det är ett samhälle som hyllar individualitet och unikhet vi lever i, låt oss göra det då! Låt oss komma på vilka syften vi har med smink, är det något som gör oss glada, ska vi fortsätta med det, och om det gör oss ledsna, så låter vi bli.
Alla är vackra, oavsett hur mycket eller lite foundation vi bär, för skönheten sitter inte i sminket, men det sitter inte heller i avsaknanden av ett sminkat ansikte. Det handlar om vem du är, vad du tycker, känner och tänker och hur detta tar sig uttryck som din skönhet visar sig. Smink är inte vad som definierar ytlighet, det är inte intresset för ytan som gör dig ytlig. Personligen anser jag att ytlighet yttrar sig i en oförmåga att kunna sätta sig in i en annans människas situation och känslor (kognitiva funktionsnedsättningar inte medräknade). Låt oss fortsätta utföra allt som gör just oss unika och vackra, för det är vi. Vackra.

Kommentarer
Postat av: bella

Mycket bra skrivet! Kan bara instämma.

Har inte läst artikeln än som du refererar till, tror jag blir för upprörd...

2010-07-28 @ 17:29:34
URL: http://bellamakeupartist.blogg.se/
Postat av: Emma P

Just såna här reportage och uttalanden tycker jag är livsfarliga, jag upplever att de formligen smular självförtroendet i småsmulor. Det räcker inte med att vara vacker och perfekt, man måste vara vacker och perfekt utan att göra ngt för det dessutom. Det står ju inte nånstans i artikeln att vi ska vara bleka och glåmiga och ögonbrynslösa (jag alltså) utan att vi ska vara perfekta i oss själva. Yeah right, men om man inte är det då? Jag har liksom jävligt ytliga blodkärl och ganska mkt röda zoner i ansiktet, ska jag flytta till mars då eller? för min hy är inte perfekt utan smink, och det ska den ju tydligen vara...?



Om Sofies mode skrev en artikel om hur man stärker sitt självförtroende för att man ska våga gå utan smink skulle jag tycka att det var fullt okej, men att de skriver om hur man ska bli perfektare utan, fuck not! Usch, nu svor jag, men sånt här gör mig riktigt upprörd faktiskt. Tycker du gör helt rätt i att uppmärksamma på en sån här grej, jag är helt med dig Fia! jag inser att jag har en lite annan vinkling på det hela i min kommentar, men jag tycker verkligen som du. Att vilja sminka sig för att det är kul är underbart. Att säga att det inte är okej och att vi ska sluta spackla oss är fan fult. Oj, nu svor jag igen, ska sluta...

2010-07-28 @ 19:37:09
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: Sminkan

Superbra skrivet!

2010-07-28 @ 21:35:10
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: Fia

Bella! Tack! :)



Emma P! Sofis Mode är jävligt taskiga på det viset, hur de talar om hur det alltid är någon som gör fel, eller det värsta; (!) ÄR fel! Jag håller med. Om nu skribenten försökte berätta att vi borde ha mindre smink och vara nöjda som vi är, misslyckades hon fatalt! Antingen så måste man vara perfekt från början, eller sminka sig perfekt, utan att det märks. Jävla dubbelmoral, far åt helvete. Jag tänker aldrig rätta mig in i ledet, oavsett hur tungt livet är ibland. Man ska vara stolt över sig själv och sina 300 ögonskuggor, för medans trender kommer och går, är äkta stil det som består.



Sminkan! Tack! :)

2010-07-30 @ 12:14:56
URL: http://sussiessaga.blogg.se/



Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


URL/Bloggadress


Kommentar


Trackback

RSS 2.0