Sussie´s Saga -

Fias guide till julsäsongen #1

Idag har jag städat och inventerat sminklådan och nagellacken, då plockade jag undan vår- och sommarfärgerna och tog fram julfärgerna. Under tiden föddes idén till detta inlägg; Vad är egentligen julfärger, vad är julsmink och vad ska man tänka på. Så nu börjar jag temat jul som kommer vara återkommande under resten av året. Först ut blir en introduktion till julen och grundläggande information kring hur jag tänker.
Detta är inte ett regelverk och jag ämnar inte att tala om vad som är rätt & fel, eller vad andra ska tycka. Detta är enbart mina åsikter.



Färgerna: RÖTT! Rött är såklart julens färg, och en mycket viktig grundsten i julens spektra. Härligt julig röd, både varma och kalla undertoner är godtagna, matta, glansiga, skimriga, glittriga, alla former av rött är välkomna och du väljer själv vilken röd du gillar bäst. Vitt är också en viktig grundsten, krispigt vitt som för tankarna till snön och tomtens skägg och luvludd. Grönt, som granen och misteln, är synnerligen viktig och bryter vackert av mot det röda. Blått är en vacker färg, tänk midnattsblått och mörkare blå som för tankarna till juveler och stjärnklara nätter. Metallicfärger, som guld och silver är mycket välkomna i julfamiljen, det får gärna spraka, gnistra och glimma i jul. Vampy vin- och burgundyfärger är också fina färger för julen, som för tankarna till glögg. Självklart får också den bruna familjen vara med, pepparkakor, choklad, nötter & fikon hör julen till och därför också färgen brun.
Sminket: Julsminket sätter synnerligen få regler, men öppnar istället upp för många saker som anses vara "fel" under årets andra säsonger. Jag brukar dock inte bry mig om sådant, men det kan vara viktigt för andra, och det respekterar jag. Börja med att ta fram allt som glittrar, ögonskuggor, pennor, löst glitter/färdiga glitterblandningar, och ja, ta definitivt fram de glittriga läppglansen och läppstiften, i synnerhet om du, som jag, drar mig lite för att använda dem i vanliga fall. Fram med glittret! Ögonskuggor i de ovan nämnda färgerna sträcker jag mig gärna efter under denna säsongen, och det finns otaliga kombinationer som jag tänker försöka visa er här framöver. Guldsotade ögon med röda läppar, svarta gnistrande sotningar, grönsotade ögon är bara några av de sminkningar som kommer, men jag tänker inte avslöja allt på en gång.
Nagellacken ska också fram, och ni kan tillämpa samma teori kring dem som det jag nämnt ovan. De flesta nagellacksmärken släpper en form av julkollektion varje år, så om du inte har några juliga lack föreslår jag att du ilar snabbt till närmaste kosmetikaffär, eller skidar till närmaste webbshop för att skaffa några finingar att bära på klorna, för det är bara en vecka kvar tills det officiellt är jul.
Nu har ni ett litet hum om vad som komma skall i bloggen under den närmsta tiden. Ha en fin lördag!

Kommentarer
Postat av: Sminkan

Bra initiativ!

2010-11-20 @ 18:44:26
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det är så härligt när julen börjar komma. =)

2010-11-23 @ 02:49:13
URL: http://tvminnen.blogg.se/



Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


URL/Bloggadress


Kommentar


Trackback

RSS 2.0