Sussie´s Saga -

Hudvård

Hudvård är en rutin som är viktigt för mig, eller ja. Inte just nu, Men när jag har en vardag å tala om igen.

Fram till att jag var 19 så brydde jag mig inte alls om min hud, jag har ingen problemhud, lite småfinnar här å där men sånt tillhör ju livet.
Sen började min vän med Marykay och jag förälskade mig i hudvårdsprodukter, förälskningen har även börjat sprida sig ut i kroppen också då jag vid senaste beställning la med en dekolltage och handkräm.

I och med marykay har jag fått närvara på föreläsningar om hudens ABC som har hållits av hudterapefter.



En Daglig rutin ska innehålla: 

     Rengöringen, morgon och kväll

Ta reda på din hus behov, är du torr, normal, blandhy eller fethy? anpassa rengöringsprodukterna efter din hy.

1 Tvätt - börjar man med, gärna något milt som är anpassat för huden, eftersom du ska använda den 2ggr/dag (morgon och kväll) så ska den inte vara för kornig. T.ex marykays slipar 2% av huden vid varje rengöring, vilket kan kännas lite, men tänk som sagt på att man använder den ofta!

2 Exfoliering - I marykays produkter har du exfoliering i rengöringen, Men det gå¨r även å ha allting separat. En daglig exfoliering ska vara mild med runda korn som sliper jämnt. Ett tillbehör jag älskar är en "slip" som tar mer på huden, men får endast användas med 48h mellanrum för att man inte ska slita för mycket på huden. Till en "hårdare" scrub måste man även ha ett serum som lugnar huden efter scrubbning.  

3 Ansiktsvatten - här är även ansiktsvatten inbakat i rengöringen hos marykay, men går som sagt att köpa separat hos olika märken.används för att ta bort rester efter rengöringen, neutralisera vattnets negativa inverkan på huden samt förbereda för återfuktningen

        Fukten, morgon och kväll efter tvätt. Sedan vid behov

Det är viktigt att ha en separat fukt till ansiktet, kleta tex inte på en hudlotion, då ansiktet behöver en annan sorts fukt. Sen ska man även ta reda på vad man har för hudtyp.
Är du Torr? Normal? Blandad eller kanske fet? Anpassa din dag och nattkräm efter dina behov

Dag/natt kräm - Marykay har en fukt som man använder till både morgon och kväll. Smörj in huden efter renögring för att tillföra fukt och näring samt skydda huden från smuts, damm och luftföroreningar.

Ögonkräm - Va? Ögonkräm? Varför? Jo, huden runt ögonen behöver också fukt (förutom rörliga ögonlocket som återfuktar sig själv. Men huden där är speciell, den är tunnare och mer ömtålig och behöver en "lättare" produkt. För "tunga" produkter kan gör att uppkomsten av mörka ringa ökar!

Skydd -  I marykays sortiment finns det en smart sak, Foundation. Den skyddar nämligen huden ifrån föroreringar å smuts. Inom skydd räknar jag också solfaktor, det finns foundations med solfaktor, också ypperligt fiffigt.



Det jag nu gått igenom är BASEN för rengöring. Sen finns det en dröööös med saker man kan använda. Om man utgår ifrån min rutin använder jag även Serum morgon och kväll, en med kollagen för natten som skyndar på kollagenets återuppbygnad, ett dagserum som ska hjälpa att skydda huden samt motverka rynkor.
Det finns ansiktsmaskar, C-vitamin droppar, ja allt du kan tänka dig.
Men koncentrera dig på basen, den är viktigast.

Jag har skrivit detta utifrån min Marykay erfarenhet samt med info från hudvårdsterapefter. Man behöver inte köpa marykay, det finns hundratals hudmärken, hitta det som passar dig! Välj gärna ett märke som specifiserar sina produkter utefter olika hudtyper, då alla har olika behov!

Hoppas någon fick ut nått av denna lilla guide.

I övrigt flyttar jag den 20:onde och borde kanske efter det komma tillbaka helt hit. Tack för alla styrkeord!


Kommentarer
Postat av: Emma P

Ja du, det finns så mkt man kan göra för sin hud. jag tycker att jag är ganska snäll mot min, men oj, det finns verkligen så mkt mer man kan göra om man vill lägga pengar på det och orkar...

2010-07-16 @ 22:35:47
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: Kimberly Engqvist

Tack det där gav mig verkligen jätte bra tips! :D

2010-07-19 @ 23:04:32
URL: http://crossthatline.blogg.se/



Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


URL/Bloggadress


Kommentar


Trackback

RSS 2.0